}

Saturday 12 April 2014

DEFINISI DAN ETIMOLOGI MELAYU.

KONSEP MELAYU

Definisi awal istilah Melayu.


M. Ptolemy menggunakan istilah maleu-kolon dalam karyanya yang berjudul Geographike Sintaxis. Kitab Hindu Purba juga terdapat perkataan malaya-dvipa. Terdapat juga catatan orang Cina yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yue mengirimkan utusan ke negara China untuk mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar tahun 644-645 Masihi.
                   
            Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Bhudda bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi, iaitu kerajaan Melayu di Sungai Batang dan Kerajaan Sriwijaya di Palembang. Catatan dalam kesusasteraan China menyatakan bahawa pengembara yang singgah di Nusantara mendapati bahawa bahasa yang digunakan penduduk di situ ialah bahasa K'un'-lun. Bahasa ini dipercayai oleh penyelidik sebagai bahasa Melayu kuno. Manakala sebuah patung di Padang Rocore, Batanghari bertarikh 1286 M dengan catatan perkataan "Malaya" atau "Melayu"  pada bahagian belakangnya. Oleh hal yang demikian, buku Sejarah Melayu mengaitkan perkataan Melayu dengan nama sebatang sungai yang deras alirannya, iaitu Sungai Melayu.

Definisi Melayu dari segi etimologi.

Etimologi bermaksud kajian asal usul dan sejarah sesuatu perkataan serta makna perkataan tersebut. Dari segi etimologi, perkataan Melayu berasal daripada perkataan Malaya, iaitu kependekan "hima alaya". "Alaya" bermaksud tempat  manakala "hima alaya" bermaksud tempat bersalji. Selain itu, terdapat juga perkataan Malayapura yang bermaksud "Kota Melayu" atau "kerajaan Melayu". Perkataan ini dipercayai diambil daripada perkataan Jawa kuno , "mlayu" yang bermaksud "mengembara" atau "pergi ke mana-mana". Perkataan ini dikatakan diambil dari nama sebatang sungai iaitu Sungai Melayu yang ada disebut dalam buku Sejarah Melayu. Van der Tuuk berkata, perkataan Melayu bererti "menyeberang" yang merujuk kepada orang Melayu yang menyeberang atau menukar agama daripada Hindu-Buddha kepada Islam.


No comments:

Post a Comment