}

Thursday 24 April 2014

PEMIKIRAN (ISI DAN MESEJ) KARYA AGUNG

PEMIKIRAN



Dalam Hikayat Hang Tuah (HHT) kita banyak disogokkan dengan kehebatan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu meneroka bukan sahaja dunianya tetapi juga dunia luar (Rom, India, China, Arab) termasuk juga alam ghaib. Isinya yang padat dengan pelbagai episod, peristiwa, kejadian : kehebatan paras rupa yang tiada tolok bandingannya, para hulubalang yang gagah perkasa, persengketaan, kekejaman, hasad dengki dan pelbagai mala petaka. Ceritera yang begitu luas bertujuan semata-mata untuk menonjolkan kebesaran dan kekuasaan raja atau kerajaan Melayu.

Kedatangan Islam, misalnya walaupun diselit dengan unsur mitos/Hindu mempunyai pemikiran yang tersendiri untuk menggambarkan kehebatan. sebagai contoh untuk menunjukkan keabsahan asal usul raja-raja Melayu, pengarang menyatakan bahawa raja Melayu "diturunkan oleh Allah Taala dari keinderaan (HHT:8). Dalam Salatus al Salatin (SAS) raja Melayu dikaitkan dengan Iskandar Zulkarnain seorang raja yang hebat dari bangsa Yunani yang dikatakan beriman dengan agama Nabi Ibrahim.

Seri Lanang Jaya et. al. (2013). Penghayatan karya Agung Melayu. Tanjong Malim :          Universiti Pendidikan Sultan Idris.

No comments:

Post a Comment