}

Monday 21 April 2014

RETORIK DALAM TUHFAT AL-NAFIS

TUHFAT AL-NAFIS

Tuhfat al-Nafis merupakan kitab sejarah Melayu yang terpenting dalam kesusasteraan Melayu selepas Sejarah Melayu. Karya agung ini merupakan sebuah karangan sejarah, iaitu dimulakan oleh Raja Haji Ahmad, dan diteruskan hingga selesai oleh anaknya iaitu Raja Ali Haji. Tuhfat al-Nafis memaparkan tentang kebudayaan, ketinggian dan kemakmuran pedagangan kerajaan negeri Johor. Secara ringkasnya, ia menceritakan bagaimana pembabitan orang-orang Bugis bermula di Tanah Melayu.

RETORIK DALAM TUHFAT AL-NAFIS

1. Retorik pendedahan,  contohnya:


Syahadan apabila mangkatlah ia menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Mahmud bergelar Sultan Mahmud Syah.  Maka masa kerajaan baginda inilah membunuh saudaranya itu, iaitu Raja Zainal, kerana Raja Zainal itu adalah baik parasnya cantik manis, memberi ghairat segala hati perempuan melihatnya.  Dan banyak anak-anak orang Melaka berahikan dia hingga anak-isteri orang tiadalah berketurunan mengidah Raja Zainal itu dengan bunga bergubah dan sirih bersulur.  Mana-mana yang berkenan diambilnya dan mana-mana yang tiada diberikannya kepada segala juak-juaknya.  Maka cabullah negeri Melaka  itu dengan hal yang demikian itu.  Maka menyuruhlah Sultan Mahmud itu akan seorang hambanya menikam Raja Zainal itu malam-malam pada tempat tidurnya.  Maka matilah Raja Zainal itu digemparkan oleh orang-orang negeri itu mengatakan Raja Zainal mati ditikam oleh pencuri konon adanya.

( Halaman 7:3)

2. Retorik penerangan. Contohnya:

Maka raja muda pun membunuh isterinya lalulah ia keluar mengamuk pula, kerana fikirannya daripada isterinya diambil Minangkabau diperbuatnya gundik, terlebih baik biar hilang sekali.  Kemudian Raja Muda pun mengamuklah menyerbukan dirinya kepada pihak sebelah Raja Kecik itu.  Lalu berkejar-kejaran hambat-berhambat hingga sampai ke Kayu Ana nama tempat itu.  Maka Raja Muda pun mangkatlah di situ, sebab sabur menyabur orang beramuk itu.
(Halaman 57:4)

3. Retorik penceritaan . Contohnya:

 Maka pada ketika Minangkabau mengamuk itu baginda lagi ditikar sembahyangnya, baharu lepas sembahyang subuh tengah membaca wirid.  Maka panglima Minangkabau itu pun naiklah, pada sangka juak-juak baginda itu panglima sengaja hendak mengadap baginda, maka tiadalah dihiraukannya.  Maka seketika lagi ia pun naik lalu diparangnya hulu baginda.  Maka baginda pun terkejut lalu disambar baginda pedang panglima itu, maka dapatlah pada tangan baginda.  Maka mengamuklah baginda diparangnya panglima-panglima itu.  Syahadan tersebut di dalam siarah Siak delapan orang panglima-panglima itu mati dibunuh oleh baginda itu.  Maka baginda pun rebahlah lalu mangkat.    
(Halaman 68:3)

4.  Retorik pemujukan.  Contohnya:

Syahadan setelah Tun Dalam, iaitu Raja Kecik mendengar titah duli baginda itu, maka ia terdiam sejurus.  Kemudian baharu ia berdatang  sembah seraya katanya, ‘Yang patik ini mana-mana sahaja titah perintah. Tiada patik berniat salah kepada duli tuanku , akan tetapi bilakan Raja Muda percayakan patik, melainkan patik pohonkan Raja Haji bersama-sama’.  Lalu baginda memanggil Raja Haji.  Maka  Raja Haji pun datang.  Maka baginda pun bertitahlah, ‘ hai anakku, Raja Haji , yang keruh aku minta jernihkan, yang kusut aku minta selesaikan.  Maka muafaktlah Raja Haji dengan Tun Dalam aku minta ambilkan Raja Muda balik ke Riau ini’.  Maka Tun Dalam pun berlayarlah ke Linggi bersama-sama Raja Haji.  Maka Raja Kecik pun mengajak Raja Haji singgah ke Melaka dahulu.  Maka keduanya pun singgahlah ke Melaka.
( Halaman 137: 2)


No comments:

Post a Comment